Perakende Sektöründe İşe Alım

Merhaba,

Perakende, Farsça kökenli bir kelimedir. Parāgande (dağınık) sözcüğünden türemiş ve  paragandak sözcüğünden evrimleşerek günümüzdeki tanımına ulaşmıştır. Ekonomi Bilimine göre perakende toptan satışın karşıtıdır. Malların teker teker veya ufak birim ya da bölümler halinde satışını ifade için kullanılır. Perakende mal satışı ile uğraşanlara ise “perakendeci” denir.

Perakende zor fakat bir o kadar da eğlenceli bir sektördür. Zor sektördür çünkü çalışma zamanı ofis çalışmaları gibi standart değildir. Tüketicilerin alışveriş alışkanlıklarına göre genelde tatil dönemlerinde, hafta sonu ve akşam saatlerinde satış oranı fazla olur. Bu sebeple birçok perakendeci yukarıda belirttiğim dönemde/saat dilimlerinde çalışanlarının mağazada olmasını ister. Durum böyle olunca da Perakende sektörünün çalışma saatleri 09:00 – 18:00 değildir. Ayakta çalışılan bir sektördür. Mağaza içerisinde sürekli ayakta çalışılır. Müşteri memnuniyetinin en üst düzeyde olması gereken bir sektördür. Çünkü rakip/oyuncu çok fazladır. Alternatif fazla olunca; yaşanan 1 memnuniyetsizlik size 8 müşteri kaybettirir.

Eğlenceli bir sektördür. Çalışanların yaş ortalamaları birbirine çok yakındır. Yeni insanlar tanır, satış yapar ve satışın nasıl olduğunu mikro anlamda anlarsınız. İnsanların tüketim davranışlarını gözlemler, trendlerden anında haberdar olursunuz. Özel müşterileriniz olur. Sadece sizin için mağazaya gelen müşteriler. Turnover yüksek olduğu için çalışanlar üretim sektörüne göre daha hızlı terfi alabilirler. Bu açıdan fırsatlara açık bir sektördür.

Perakendenin amacı “satış”tır. Satış ise anlık bir karadır. Eski patronumun dediği gibi; satış ya vardır “1” ya da yoktur “0”. Bu sebeple perakende

  • dinamiktir,
  • hızlıdır,
  • satış,
  • müşteri memnuniyeti odaklıdır.

Perakendeye kurulacak işe alım sistemi de sektöre göre tasarlanmalıdır. İşe alım birimi dinamik, sonuç ve süreç odaklı, hızlı ve etkili olmalıdır. Doğru adayı doğru pozisyona oturtabilmeli, gelecek vaat eden adayları kurum bünyesine kazandırmalıdır. Pozisyon kapatma hızı perakende de çok önemlidir. Perakende’yi genel itibariyle inceleyecek olursak; Mağaza, Merkez, ve Lojistik Merkezi olarak ayırabiliriz.

  • Mağaza çalışanları; ağırlıklı mavi yaka, 18-30 yaş arası, lise mezunu bir profil sergilemektedir.
  • Merkez çalışanları; ağırlıklı beyaz yaka, 25-40 yaş arası, üniversite mezunu bir profil sergilemektedir
  • Lojistik merkezi çalışanları; ağırlıklı mavi yaka, 18-40 yaş arası, ilköğretim mezunu bir profil sergilemektedir

Perakende mağaza merkezli olduğu için bu yazımda mavi yaka işe alım süreçlerinden bahsedeceğim;

  1. Perakende de işe alım sistemi kurulurken yapılması gereken ilk hamle doğru ve hızlı rapor alabildiğiniz bir İK bilgi sisteminin olması gerekmektedir. Yukarıda da belirttiğim üzere dinamik bir sektör olan perakende de kimlerin, yeteneklerin, meslek gruplarının nerede olduğu anlık olarak bilmek gerekmektedir
  2. Terfi-Nakil-Görev değişikliği süreçleri de bilgi sistemi içerisine mutlaka entegre edilmelidir
  3. Bilgi sistemi ve prosedürler yasal mevzuat izin verdiği ölçüde dijital olmalıdır
  4. İşe alım siteminiz tüm Cv havuzu, cv değerlendirme, Mülakat katılım oranı, Olumlu/olumsuz aday, işe başlayacak olan aday vb. kriterleri ölçebilen bir şekilde tasarlanmalıdır
  5. Mülakatçılar mutlaka sahaya inebilmelidir. Mobilite sayesinde dağınık bir organizasyon yapısı olan perakende sektörünün mağaza açıklarına anıda müdahale eder ve pozisyonu hızlı bir şekilde kapatabilirsiniz.
  6. Bunun için mülakatçıların seyahat engeli olmayan, aktif araç kullanabilen ve farklı kültürlerle kolay iletişime geçen kişiler olması gerekmektedir
  7. Dinamik bir sektör olan perakende anlık değişimleriyle ünlüdür. Bu sebeple mülakatçılar kriz zamanlarını iyi yönetebilmeli, aday bulamama, nitelikli adaylara dokunamama gibi sorunlara yaratıcı çözümler üretebilmelidir
  8. Mülakatçılar glokal olmalıdır. Hem Global düşünüp hem de yerel hareket etmelidir
  9. Aynı zamanda İK sistemi yukarıdaki maddelere bağlı olarak (IOS/Android/Windows 10 Mobile gibi) mobil işletim sitemlerini desteklemelidir
  10. Online mülakat, telefon mülakatı gibi teknolojiler de kullanılmalıdır
  11. Açık pozisyonları hızlı bir şekilde kapatabilmek adına cv havuzunuzun olması gerekmektedir
  12. Cv havuzu yaratabilmek için sadece internet kariyer siteleri kullanılmamalıdır. CV havuzunda tek bir kaynak kullanımı aday bulmanızı güçleştirir. Bu yüzden İş-kur, belediye, esnaf odaları, elden başvurular, kariyer siteleri, referanslı başvurular, mail/firma internet sitesinde olan başvuruları da kullanabileceğiniz bir sistem kurulmalıdır
  13. Bu sistemde mutlaka ama mutlaka mağazalardan merkeze başvuru akışı olmalıdır. Adayların mavi yaka aday internette özgeçmiş doldurmaya “üşenmekte” veya yanlış/eksik doldurmaktadır. Bu sebeple mavi yaka adayların bir kısmı şahsen başvuru şeklini benimsemektedir
  14. Mavi yaka işe alım süreci yoğun olan perakende de 1 saatlik yapılan mülakatlar size zaman kaybettirir. Bu sebeple mülakat tekniği yapılandırılmış teknik olmalı ve organizasyona göre zaman yönetimi etkin uygulanmalıdır

Emre İnanç Karakaş
İnsan Kaynakları Profesyoneli

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s