Networking Ne Değildir?

Merhaba,

Büyük bir kurumda pozisyon açıldığında departman yöneticisi İnsan kaynaklarına çalışan talebini iletir. İK ise açık kadronun görev tanımını inceler ve söz konusu açığın iç veya dış kaynaktan mı giderileceğine karar verir. Dış kaynak seçildiyse Cv havuzu kontrol edilir. CV havuzunda pozisyonun gereklerine uygun adaylar yoksa; kariyer sitelerine, linkedin’e ilan çıkılır, başvurular toplanır. İlandan yapılan başvurular filtreleme yöntemiyle elenir. Mülakat aşamasına geçilir. İlk mülakatta adaylarla tanışılır. Yapılacaksa işe alım sınavları gerçekleştirilir. Ardından ikinci mülakatlar başlar. Kısa listeye kalan adaylar yönetici ile tanıştırılır. Yönetici mülakat yapar. Uygun adayın referans kontrolü ardından adaya iş teklifi yapılır. işe alım süreci çok basit olarak  bu şekilde ilerlemektir.

Herkes hayallerindeki işte çalışmak ister. Aday, rakiplerinden bir adım önde olmak için eğitimlere katılır, kişisel gelişim kitapları okur, zirvelere gider kısaca kendisini geliştirir. Bu tür kişisel gelişim eğitimlerinde Networking vurgusu çok yapılır. Peki nedir bu networking? Tam Türkçe karşılığı ağ oluşturmaktır. Gittiğiniz bir zirvede, toplantıda veya organizasyonda yeni insanlarla tanışırsınız. Onlarla bilgi alışverişinde bulunursunuz. İşte networking genel itibarıyla budur. Farklı sektör ve kurumlarda çalışan kişilerle bağlantı kurmak.  Kurulan bu bağlantı sayesinde iş yapmak istediğiniz kurumun kültürünü, çalışma şeklini daha iyi anlarsınız. Bu sayede ürün/hizmet sunarken kuruma özgü çözümler üretebilirsiniz. Yani networkingte win-win (kazan-kazan) anlayışı vardır. Öylede olması gerekir. Çünkü hepimiz iş insanıyız ve iş yapıyoruz. Profesyonelliğin getirdiği bilinçle karşı taraftan bir şey talep ettiğimizde karşılığında onun yararına olacak bir şey vermeliyiz. Bu sayede etik kurallar çerçevesinde kazan-kazan ilkesi yerine getirilsin.

Networking yapma ile ilgili birçok taktik bulunmaktadır. Karvizitini vermek, linkedinden eklemek, bayram ve özel günlerde networkünüzle iletişime geçip halini hatırını sormak vs. Bu noktada yanlış bir anlamadan bahsetmek istiyorum. İnsanlar neworkingi o kadar çok büyütüyor ki; networking olmazsa iş yapamayacağını düşünüyor! “Networking her şeydir” diye slogan atan bile duymuşluğum var. Farklı kurumlarda farklı pozisyonda kişileri tanımanız ve iletişimde olmanız sizlere know-how, sektörel haberler, şirketlerin durumu, yapılan projeler vb. konularda yarar sağlayacaktır. Bunda hemfikirim. Fakat networking algısı öyle bir noktaya geldi ki insanlar profesyonel anlamda networking yapmak yerine tacizkar olmaya başladı. Networking artık iş kalitesinin önüne geçti. İnsanlar yaptıkları işlerde başarılı olmak yerine networkleri üzerinden başarılı olmayı tercih etmeye başladılar.

Nasıl mı?

Geçtiğimiz haftalarda iş fikri olan birisi ile görüşüyordum. Güzel bir iş fikri vardı. İş fikrini bana anlattı. Nasıl ilerlemeyi düşünüyorsun? diye sordum. “Bundan sonra networking yapacağım. Birilerini tanımızsan” o iş olmuyor diye yanıt verdi. Bir Üniversite öğrencisiyle sohbet ediyordum. Sohbet iş dünyasına geldi. İstediğin işe girmek için nasıl bir plan yaptın diye sordum. Yöneticilerle tanışıyorum. Mezun olduktan sonra onları arayacağım. Birinden iş bulurum herhalde. Emre bey, sizi de arayacağım sözünü şimdiden alıyorum diye yanıt verdi. 🙂

Networking konusu sosyal medyada daha vahim. Linkedin’de iş ilanı paylaşanlar, iş arayışının aktif olduğunu paylaşan kullanıcılar var. Bu kullanıcıların yaptıklarını eleştirmiyorum. Onlar doğru olanı yapıyor. Fakat bazı kullanıcılar var ki; her gün kendilerinin refere ettiği kişilerin özgeçmişlerini paylaşıyorlar. Değerli bağlantılarım (networklerim) diye cümleye giriyor ardından aşağıdaki kişiye referans oluyorum, yardımlarınızı beklemekteyim diye cümle bitiriliyor. Burada ne var? Linkedinde tabi ki bunların paylaşılması gerekiyor diyebilirsiniz. Doğru. Referansınız olduğu çok sevdiğiniz bir bağlantınızın iş arama sürecinde destek vermek erdemli ve profesyonel bir davranıştır. Yukarıdaki örnekte ise adayın özgeçmişini inceliyorsunuz o kişiyi refere eden profesyonelle farklı şehirdeler, farklı sektörteler, farklı meslekteler. Yani aday, referansıyla hiç çalışmamış, proje yapmamış. Belki yüz yüze bile görüşmemişlerdir. Bu referansa ne kadar güvenebilirsiniz? Adaya ne kadar güvenebilirsiniz?  Geriye kalan yorumu size bırakıyorum.

Bu tür paylaşımları gören kullanıcılar ise sosyal medyada daha cüretkar olmaya başladı. Sürekli bir etik olmayan taleple geliyorlar.

  • Tanımadığınız, iş yapmadığınız kişiler sizden Linkedin yetenek onayı bekliyor,
  • İş başvurusunda bulunuyor (bu normal) başvuru sonucunda olumlu yanıt göndermediğinizde sitem ediyor,
  • Cv’sini bağlantılarınızla referanslı şekilde paylaşmanızı istiyor,
  • Gece yarısı mesaj yazmaktan çekinmiyor,
  • Kurumunuzla ilgili bilgi istiyor,
  • Yaptığınız meslekle ilgili bilgi ve belge istiyor,

Vs vs vs

Emin olun her hafta onlarca görev tanımı isteği mailine yanıt veriyorum. Benden görev tanımı istiyorlar. Görev tanımlarının nasıl yapılacağına ilişkin blog yazılarım var. Onları iletiyorum. (Orada neredeyse adım adım yazıyor) Aldığım yanıt genelde şu oluyor; “Yazınızı okudum. Çok güzel yazmışsınız ama benim o kadar vaktim yok! Sizde ABC pozisyonun görev tanımı varsa gönderin!” Olumsuz yanıt alınca da; “Biz sizinle networküz bugün bana yarın size” diye yanıt veriyor 🙂 

İşe alım konusunda da bireyler artık yetenekleri ve yetkinlikleri yerine sadece networklerine güvenmeye başladılar. Yetkinliklerini geliştirmek yerine kurumların tepe yöneticileriyle yakın ilişki kuruyor. Böylece işe girebileceğini zanediyor. İlk paragrafımda işe alım sürecinin nasıl olduğunu özetledim. Netowrkünüz işe alım konusunda size elbette yardımcı olur. Bu yardım, gizli çıkılan ilanların haber verilmesi mülakat davet edilme ve ilk mülakatı geçmeden öteye geçemez. Çünkü işe alım çok yönlü bir süreçtir. Bu süreçlerin hepsinde networkünüzü önplana çıkarırsanız. İK’cı kendisine dünyanın en mantıklı sorusu sorar; “Neden hep bağlantısından bahsediyor. Yoksa mesleki bilgisi zayıf mı?” Unutmayın; İş yapan biziz, netorkümüz değil!

Örnekler çoğaltılabilir. Ücret ödemeden iş yaptırmak isteyen mi dersiniz, Yönetmelik talep eden mi dersiniz, kurumuzun ücret skalasını isteyen mi dersiniz, yıl içerisinde hiçbir şekilde iletişime geçmeyip daha sonra işi düşünce “merhaba görüşemedik yaaa” diye cümleye başlayanlar mı dersiniz…. Bunlar neden oluyor? İşte asıl konumuz bu. İnsanlar networkingi yanlış anlıyor. Networkig deyince;

  • Satış yapmak,
  • %100 iş bulma garantisi
  • Bağış kampanyası
  • Ekonomik destek
  • Finansörlük anlıyorlar.

Networking bu değil!

Bazı insanlar kazan-kazan ilkesi yerine ben kazanayım-senin durumun veya etik ilkeler beni ilgilendirmiyor noktasında. Burada bir İK’cı olarak aklıma başka bir soru geliyor; “Bu kişiyi çalıştınız kuruma alır mısınız?” Çünkü;

  • İşbirliği
  • Takım çalışması
  • Etik değerlere önem verme
  • Mesleki bilgi
  • Etkin iletişim kurma yetkinlikleri düşük veya zayıf. Bu sorunun da yanıtını sizlere bırakıyorum.

Benim de networklerim bulunuyor. Ancak ben iş bağlantılarımla kazan-kazan ilkesi çerçevesinde iletişimdeyim. Elbette yardım istediklerinde yardım ediyorum. Bu yardım; mahrem olmayan mesleki bilgi paylaşımı olabiliyor, referans sorgulamada destek veya diğer İKmsüreçlerinde yönlendirme vb.  aksiyonlar olabiliyor. Aynı şekilde bir konuda yardıma ihtiyacım olduğunda mahrem bilgi, etik dışı işlem olmamak şartıyla bende onlardan talep ediyorum.  Sağılsınlar kendileri de beni kırmıyorlar. Fakat en önemlisi ise ben iş bağlantılarımı bir “iş” olarak görmüyorum. Bir insan, değerli bir insan olarak görüyorum. Networking sömürülecek kaynak demek değildir! Networking “insan”larla iletişim kurmaktır. 

Emre İnanç Karakaş
İnsan Kaynakları Profesyoneli

Bir Cevap Yazın

